Ne iubim copiii si ne dorim sa le oferim  ce este mai bun, motiv pentru care  azi am decis sa scriem despre jucarii Montessori si despre importanta lor. De la dorinta la indeplinirea acesteia sunt cativa pasi de facut.

Pana si atunci cand le achizitionam jucarii ar trebui sa avem in vedere cel mai important aspect: sunt cele mai bune variante pentru copiii nostri? Raspunsul va fi unul afirmativ daca veti avea in vedere jucarii Montessori.

Este important sa intelegeti de ce sa alegeti jucarii Montessori

Maria Montessori a creat o serie de materiale educationale pentru copiii cu varste incepand de la cele mai fragede si pana la adolescenta. Pedagogia Montessori are la baza stimularea si dezvoltarea abilitatilor si a capacitatilor cognitive, senzoriale, artistice ale copilului, plecand de la faptul ca fiecare  este unic in felul sau si baza  genetica a fiecaruia difera de la caz la caz.

Prin jocuri si jucarii se urmareste stimularea copilului pentru a descoperi lumea din jurul. In mod similar si prin practicarea de activitati care sa ii stimuleze curiozitatea, dorinta, vointa si capacitatea creativa. Educatia si, implicit, contactul cu jucarii Montessori,  il pregatesc pe micut pentru viitor, pentru a se integra cu succes in societate,  consolidandu-i increderea in sine si in cei din jur.

Maria Montessori a creat materiale si jocuri care invita copilul sa descopere prin forma,  culoare gust, pipait, sa participe la activitatile zilnice ale vietii de zi cu zi. Avantajele acestei metode pedagogice sunt numeroase si contribuie intr-un mod decisiv la formarea caracterului unui copil. Exercitii precum colorarea dupa un tipar dat, imbinarea pieselor unui joc, construirea din cuburi sau piese monocore si multicolore a diverselor jucarii Montessori in forma de turn, bloc sau imagine de puzzle, toate acestea sunt etape care vor conduce in final la o dezvoltare armonioasa a copilului.

Abilitatile motorii fine, scrierea, invatarea de limbi straine de la cele mai mici varste, repetitia pentru intarirea cunostintelor vor duce la o mai buna concentrare a copilului, la cresterea stimei de sine si la independenta lui in viata.

Clase si categorii de varsta in pedagogia Montessori

Pedagogia Montessori imparte copiii pe mai multe clase, in functie de varsta :

  • De la 3 la 6 ani;
  • De la 6 la 9 ani;
  • De la 9 la 12 ani.

S-a urmarit  ca prin desfasurarea de activitati comune sa se dezvolte simtul solidaritatii prin alcatuirea de ateliere de lucru in care au fost desfasurate activitati si jocuri, urmarindu-se dezvoltarea unor capacitati, precum: negocierea,  asteptarea, rabdarea, altruismul.

Fata de gradinitele si scolile cu sistem clasic de invatamant, sistemul Montessori propune ca micutii sa isi aleaga singuri activitatile, jocurile, motiv pentru care in context nu apare termenul „plictiseala”, copiii fiind absorbiti de ceea ce fac. Se urmareste, de asemenea, dobandirea sentimentelor de autoeducare, initiativa, autodisciplina, inducandu-se ideea de responsabilitate si control. Facand ceea ce ii place si il atrage, copilul nu se va plictisi si va dori sa faca lucruri cat mai multe si mai bune, devenind autonom si responsabil.

Concret, ce ofera pedagogia Montessori?

Spiritul de echipa, solidaritatea, altruismul

Lucrand pe categorii de varsta, copiii cel mici vor cauta modele in cei mai mari decat ei – vor fi atenti si concentrati pentru ca si lor sa le reuseasca jocul sau jucaria construita de colegul de echipa, in timp ce copilul mai mare va deveni responsabil, ii va explica celui mic si ii va ajuta sa duca la bun sfarsit activitatea inceputa.

Cresterea sentimentului de responsabilitate

Daca anumite lucruri care trebuie facute individual de un copil sunt realizate corect si  apreciate de cei din jur, acesta dezvolta sentimentul de stima de sine,  responsabilitate si autonomie. Si invers, daca sunt gresite, acesta va vedea cauzele si efectele actiunilor lui si va dori sa le indrepte, sa le indeplineasca corect.

O mai buna incredere in sine

Parerea, punctul de vedere al copilului este foarte important si de aceea se va tine cont de ele cu prioritate. Supraveghetorii si pedagogii adulti nu vor interveni in schimbarea dorintelor acestora si nu isi vor impune propriile idei, vor lasa acestora impresia ca sunt pe picior de egalitate. O minte deschisa la nou, receptiva, faptul ca isi alege singur activitatea pe care o doreste, va dezvolta la copil increderea si stima de sine.

Concentratie

Ritmul de lucru si de gandire difera de la un copil la altul asa ca fiecaruia i se va da un timp de gandire si de concentrare pentru a putea construi. Nu va fi obligat in nici un fel sa faca altceva decat ceea ce doreste. Copilul va invata din  propria alegere urmarindu-se ca prin acest act sa fie multumit, sa fie interesat si preocupat de ceea ce face, sa se concentreze cat mai bine asupra a ceea ce a ales sa faca.

Sensul critic

Daca in sistemul clasic, conventional de invatamant, educatia si formarea copiilor se face prin metoda recompensa/sanctiune (clase bune/clase rele – felicitari/pedepse), in pedagogia Montessori primeaza inclinatia, motivatia, aptitudinea, talentul personal al fiecarui copil. De aceea, viitorii tineri si adulti care au fost educati in acest sistem vor fi oameni responsabili, care stiu exact ce vor face in viata, care nu pot fi manipulati si folositi. Respectul si consideratia pe care acestia le deprind de mici vor sta ca niste pietre de hotar in viata lor si nu se vor abate de la regulile si principiile pe care si le stabilesc.

Cumparandu-le jucarii Montessori copiii vostri se vor integra si adapta mai usor

                                                 

O mai buna integrare sociala

Fiind de mici indrumati sa colaboreze, sa lucreze in echipa, nu vor intampina greutati in a se adapta si acomoda cu noul, cu necunoscutul, reusind sa se integreze social in orice domeniu de activitate. Diferenta dintre un tanar educat si format din copilarie sa participe la activitati impreuna cu altii si un tanar educat si crescut in sistemul conventional este una ca de la cer la pamant. In timp ce primul nu are o problema in a se adapta intr-un colectiv nou (studenti sau colegi de serviciu), celui de-al doilea ii va fi foarte greu atunci cand va trebui sa plece de acasa, sa cunoasca oameni noi, sa se integreze – este ca si cum si-ar schimba din radacini propria viata.

O mai mare adaptabilitate

Pedagogia Montessori incurajeaza copilul sa caute, sa cerceteze, sa exploreze doar acele domenii care ii plac si il intereseaza.  Niciodata nu i se va impune un anumit joc, jucarie sau domeniu de activitate de care  acesta nu este  interesat. In viitor, adaptabilitatea pentru el nu va fi o problema pentru ca va sti sa se plieze pe cerinte si nevoi si sa imbine utilul cu placutul. Copilul va aborda viata si problemele ei cu detasare si relaxare. dar si cu responsabilitate si disciplina.

Nu in ultimul rand, cu jucarii Montessori la indemana vor fi mai creativi

Accentul in pedagogia Montessori se pune in mod principal pe dezvoltarea creativitatii si pe incurajarea exprimarii libere, deschise a dorintelor fiecaruia dintre copii. Acesta isi va alege singur ce activitate artistica sau de creatie doreste sa faca la clasa.  Lucrul independent sau in echipa, scriere, desen, constructie, decizia ii va apartine in totalitate. Numai lasandu-i posibilitatea de alegere si decizie, mintea copilului va fi una deschisa, creativa, plina de imaginatie.

Cum procedam cand copilul nu este inscris intr-un sistem Montessori?

Pentru dezvoltarea copilului se poate lucra si acasa. La acest aspect contribuie alegerea unor jucarii Montessori care sa atraga prin culori si sa fie irezistibile pentru copii. Toate jucariile Montessori sunt proiectate pentru a contribui in major la independenta copilului – iar alegerile depind de voi parintii.

Pin It on Pinterest

Recomandă articolul